سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ستاد نماز جمعه ابر کوه

اهمیت و جایگاه نماز جمعه از دیدگاه رهبر انقلاب

    نظر

 
اهمیت و جایگاه ممتاز و منحصر به فرد نماز جمعه، با مراجعه به قرآن کریم و سخنان معصومین(ع) و نیز سنّت و سیره آنان به روشنى معلوم است؛ نمازى که در آن، همگان به تقوا توصیه مى‏شوند و به حق نام «فریضه عبادى - سیاسى» را برخود گرفته است.
از نگاه رهبر انقلاب «نمازهاى جمعه» نزدیکترین پایگاه‏ها به نهاد رهبرى است، پایگاه‏هایى که «بخشى از کار دستگاه رهبرى این کشور را انجام مى‏دهند، مردم را توجیه مى‏کنند، به استقامت در راه وادار مى‏نمایند، از اشتباهات دور نگه مى‏دارند، ذهن مردم را با معارفِ لازم آشنا مى‏کنند، دشمنان را نسبت به نفوذ در اذهان مردم مأیوس مى‏کنند.»( - نماز جمعه - نماز اجتماع است، نماز روشنگرى و آگاه سازى آحاد مردم است، نماز اخبار از آفاق عالَم به مؤمنین و آحاد مردم است... [در تشریع نماز جمعه‏] هم به جنبه معنوى و تربیت و تهذیب نفوس و آدم‏سازى و گسترش روح تقوا در جامعه که از این نماز متوقع بود دقت شد و هم جنبه سیاسى آن همچنین از دیدگاه ایشان «آگاهى توأم با ایمان مردم» روح نظام اسلامى است که نمازهاى جمعه آن را تأمین مى‏کندایشان در سخنى دیگر، اهمیت نماز جمعه را اینگونه بیان نموده‏اند:
«نماز جمعه، جزو موضوعات کهنه نشدنى است. تکرار هر هفته با این خصوصیات و این تشریفات، خود حاکى از این است که حقیقت مستمرى در این فریضه الهى نهفته است. این حقیقت که باید مستمراً جریان پیدا کند، عبادت صرف هم نیست، عبادت را مردم خودشان به تنهایى در منازل و در هر نقطه‏اى مى‏توانند انجام بدهند. نماز جماعت هم یک امر مستحب است. آنچه این اجتماع را این طور مهم مى‏کند و فریضه مستمرى قرار مى‏دهد - که در قرآن هم یک سوره به نام «جمعه» و یکى دو آیه بخصوص براى نماز جمعه وارد مى‏شود؛ «إذا نُودیَ لِلصّلاةِ مِنْ یَوْم الْجُمُعَة فاَسْعوا إلى‏ ذِکر اللّه و ذَرُوا البیع...»عبارت ا زجامعیت ا ین فریضه و دارا بودن جنبه معنوى و عبادى از یک سو و جنبه زندگى و اجتماعى و سیاسى از سوى دیگر است